czwartek, 18 października 2018

Heizu (aka Haze); Japonia

W roku 2005 reżyser Shinya Tsukamoto miał możliwość pokazania swojego 25-minutowego filmu w ramach “Digital Short Films by Three Filmmakers 2005”, który był częścią Festiwalu Filmowego Jeonju w Korei Południowej. Produkcja ta zrobiła na widzach ogromne wrażenie, gdyż przedstawiała swoistą wizję piekła, rozgrywającego się w betonowych ścianach.
W rezultacie powstał 49-minutowy film, który opatrzono nazwą "long version". 

Skoro to jest wersja ''long'', to jestem ciekawa jak wyglądała wersja ''short''? Jak dla mnie to ten film i tak jest za krótki i nie miałabym absolutnie nic przeciwko, gdyby reżyser nieco rozbudował scenerię oraz przyspieszył tempo akcji. Mam wrażenie, że Tsukamoto trzymał się kurczowo kieszeni przy realizacji tego - bądź co bądź - interesującego filmu.

Mężczyzna budzi się nagle w nieznanym mu ciasnym pomieszczeniu. Nic nie widzi, nie wie jak tam trafił, nic nie może sobie przypomnieć. Pomieszczenie zaczyna się zmieniać...

Fabuła tego niedługiego filmu jest w założeniu bardzo prosta, gdyż jak wspomniałam na wstępie, ukazuje nam historię ludzi uwięzionych w bliżej nieokreślonym pomieszczeniu. Wydaje się, że głównym założeniem tej dziwnej produkcji jest ukazanie ludzkich lęków. W pewien sposób płynie z niego jakaś nauka, gdyż pokazuje, że człowiek - aby docenić dotychczasowe życie - musi najpierw doświadczyć piekła, czegoś okropnego...swoistego koszmaru.
W głównej roli zobaczymy samego Shinya Tsukamoto, który budzi się w ciemnej i ograniczonej przestrzeni, nie mając pojęcia jak się tam znalazł. Mężczyzna po krótkim czasie zdaje sobie sprawę, że został uwięziony, a gdzieś w pobliżu czai się jakaś niewidzialna i złowroga siła. W pewnym momencie następuje błysk, słyszymy uderzenie, a po chwili na czole mężczyzny pojawia się krew. Sam zaś bohater zaczyna przeraźliwie krzyczeć.
Trzeba zaznaczyć, że właśnie ta scena jest dość kluczową w całym filmie, gdyż zawiera kilka elementów układanki, które staną się bardziej wyraźne pod koniec filmu.
Pomieszczenie, w którym znajduje się mężczyzna jest tak małe, że niemal sami odczuwamy klaustrofobię. Nie ma on możliwości swobodnego poruszania się, a dodatkowo jedyną drogą ucieczki jest...chwycenie zębami rury i przeciągnięcie się na niej, aż dojdzie się do końca, gdzie oczekuje wyjście. Oczywiście scena ta jest bardzo nieprzyjemna, gdyż całemu działaniu towarzyszy przeraźliwy dźwięk przeciągania po rurze oraz krzyk mężczyzny.
W filmie pojawia się także kobieta, którą bohater dostrzega wśród rozczłonkowanych ciał i gnijących ludzkich szczątków. Oboje starają się przypomnieć w jaki sposób znaleźli się w miejscu, w którym się znajdują. Mężczyzna pragnie się stamtąd wydostać razem z kobietą, jednak boi się, co może się znajdować ''po drugiej stronie''. W końcu jednak decydują się na próbę ucieczki z uścisku niewidzialnego potwora, który czyha na nich z ukrycia.

Haze - o czym wspomniałam - ma za zadanie ukazanie ludzkich lęków i obaw, takich jak klaustrofobia, ból zębów czy ograniczenie ciała. Być może każdy z nas odczuwa któryś z wymienionych lęków, ale mnie osobiście nie przeraziła betonowa ''klatka'', co oznacza, że klaustrofobii nie mam (choć film to film, a nie wiem, jak to by się okazało w praktyce). :) Mimo tego oglądane pomieszczenie: dwie betonowe ściany i nic poza tym przyprawiają o gęsią skórkę.
To bardzo innowacyjny pomysł na współczesny horror, zwłaszcza w dobie filmów grozy z duchami w roli głównej.

Nawet jeżeli film jest stosunkowo krótki, to tak naprawdę stawia więcej pytań, niż podaje odpowiedzi. W ostatnich minutach filmu mamy okazję oglądać dość poruszającą scenę, którą jednak można interpretować na kilka różnych sposobów. To jest dużym plusem, gdyż każdy niemal widz ma okazję utworzyć swoją własną wersję wydarzeń. Mamy możliwość obejrzeć sceny, które poniekąd rozjaśnią nam całą historię.
Zdaje się jednak, że nie dojdziemy do prawdy. Mimo wszystko to bardzo interesująca produkcja i z pewnością warto się zapoznać z tym dziwacznym i niepokojącym dziełem Tsukamoto.

MOJA OCENA:
👹👹👹👹👹👹👹 7/10


Reżyseria:
Shinya Tsukamoto

Scenariusz:
Shinya Tsukamoto

Rok produkcji:
2005

Obsada:
Shinya Tsukamoto
Kahori Fujii
Takahiro Kandaka
Takahiro Murase
Mao Saito
Masato Tsujioka


Brak komentarzy: